افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در بخش حمل‌ونقل، ناوگان فرسوده همگی سبب تولید گازهای گلخانه‌ای و به‌تبع افزایش آلودگی هوا در شهر تهران شده است

افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در بخش حمل‌ونقل، ناوگان فرسوده همگی سبب تولید گازهای گلخانه‌ای و به‌تبع افزایش آلودگی هوا در شهر تهران شده است

معاون حمل‌ونقل، ترافیک شهرداری تهران در نخستین روز از برگزاری رویداد بین‌المللی کلیماتون 2020 گفت: کثرت خودروها، افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی در بخش حمل‌ونقل، ناوگان فرسوده همگی سبب تولید گازهای گلخانه‌ای و به‌تبع افزایش آلودگی هوا در شهر تهران شده به‌طوری‌که پایتخت در مسیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین پیش می‌رود.
به گزارش ستاد خبری رویداد کلیماتون تهران 2020، سید مناف هاشمی در ابتدای کارگاه تخصصی حمل‌ونقل پایدار و ارتقا کیفیت هوا با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل پاک و به‌تبع آن مدیریت گره‌های ترافیکی در پایتخت مهم‌ترین خواسته پایتخت‌نشینان است، تصریح کرد: ازاین‌جهت موضوع کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش زمین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
وی بابیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی برای رسیدن به توسعه پایدار، کارآمدتر کردن حمل‌ونقل عمومی در شهرهاست، ادامه داد: حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها رابطه مستقیمی با دیگر چالش‌های محیط زیستی ازجمله آلودگی هوا دارد. بنابراین بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مدیریت شهری در کلان‌شهرها به شمار می‌رود.
به گفته هاشمی استفاده و جایگزینی انرژی‌های نو، توسعه فضای سبز که تأثیر زیادی بر کاهش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی، برنامه‌ریز کلان‌شهر انسان‌محور و توسعه حمل‌ونقل پاک و هوشمندسازی شهر ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های اصلی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در مسیر کاهش آلایندگی‌هاست.
معاون شهردار تهران درباره وضعیت کنونی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر تهران نیز گفت: شهر تهران 250 کیلومتر مترو و 1507 دستگاه قطار دارد که روزانه (فارغ از ایام کرونا) بیش از 2 میلیون سفر درون‌شهری را مدیریت می‌کند. این در حالی است که نیاز امروز شهر 3 هزار دستگاه قطار مترو است. چنانچه خطوط 6 و 7 مترو نیز به‌طور کامل به بهره‌برداری برسند 3 هزار و 500 دستگاه قطار برای مدیریت سفر شهرنشینان موردنیاز است.
به گفته وی توسعه خطوط مترو که بر اساس برنامه جامع حمل‌ونقل ریلی نوشته‌شده 250 کیلومتر مترو دیگر نیاز دارد که باید به خطوط مترو فعلی اضافه شود. این در حالی است که ساخت هر کیلومتر مترو نیازمند 1 هزار میلیارد تومان اعتبار است.
به گفته هاشمی تهران 6 هزار دستگاه اتوبوس دارد که بیش از 3700 دستگاه آن فرسوده است. این در حالی است که نیاز امروز پایتخت 10 هزار دستگاه اتوبوس و نوسازی این ناوگان بااعتبار 50 هزار میلیارد تومانی است.
معاون شهردار تهران در بخش پایانی سخنرانی خود یادآور شد که حل دو مسئله ترافیک و آلودگی هوای پایتخت کار ساده‌ای نیست و نیازمند حمایت دولتمردان، شهرداری، مردم و ایده پردازان است. چراکه معتقد است تحقق یک حمل‌ونقل ایده آل و پاک نیازمند منابع مالی در بودجه سالانهٔ کشور است.
وی در بخش دیگری از این سخنرانی مجازی خود در رویداد کلیماتون 2020، با تأکید بر اینکه موضوع حمل‌ونقل عمومی دغدغه دولتمردان نیست گفت: در طول 10 سال گذشته انباشتگی زیادی را در این بخش شاهد بودیم که امروز کار را سخت کرده است.
هاشمی ادامه داد: در طول سال‌های اخیر شهرداری تهران برای حمل‌ونقل پاک بودجه خوبی پیش‌بینی و برنامه‌های کلانی را اجرا کرده است که آن از دست می‌توان به توسعه خطوط 10 گانه بی آرتی، احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری اشاره کرد. اکنون 8 میلیون سفر (در ایام فارغ از کرونا) به‌واسطه حمل‌ونقل عمومی مدیریت می‌شود. درحالی‌که اگر تمامی برنامه‌های 10 سال گذشته با منابع مالی محقق می‌شد امروز 12 میلیون سفر در شهر تهران از طریق ناوگان عمومی شهر صورت می‌گرفت.
معاون حمل‌ونقل شهردار تهران درباره برنامه‌های مدیریت شهری مبتنی بر توسعه درزمینهٔ ناوگان عمومی پاک نیز گفت: استفاده از اتوبوس‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی در دستور کار است و در این زمینه با مجموعه‌های استارتاپی نیز وارد مذاکره شده‌ایم. این را باید بگویم که شهرداری تهران عزم خود را بر توسعه حمل‌ونقل پاک بر اساس یک برنامه میان‌مدت جزم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *